Dewasa ini kita sering didedahkan di dada akhbar tentang perilaku
sumbang mahram, perlakuan seks luar tabi'e dan kes rogol yang bukan
sahaja melibatkan orang luar tetapi keluarga sendiri seperti bapa rogol
anak,abang rogol adik kandung dan sebagainya.
Kejadian "Haruan makan anak" adalah kes yang lumrah hingga tidak menimbulkan perasaan gerun,marah,simpati kepada masyarakat.
antara faktor terjadinya perkara di atas, adalah pengabaian kaum hawa
dalam perkara-perkara yang melibatkan tentang aurat mereka. Ini ditambah
dengan pengaruh asing dalam dunia fesyen yang mudah mempengaruhi kaum
wanita hingga meminggirkan soal-soal agama.
Kita tidak menolak fesyen, tetapi garis panduan syarak perlu diletak di
peringkat utama dalam semua keadaan. Dengan kreativiti pereka fesyen
yang mempunyai roh islam, pakaian wanita seperti jubah tetap menarik
yang menepati urusan agama dan bersesuaian dengan era moden dan terkini.
PENGERTIAN AURAT
Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala
dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan
seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.
Di dalam islam terdapat beberapa keadaan di mana masyarakat islam
dibenarkan membuka aurat dan ia hanya pada orang-orang yang tertentu. Di
dalam risalah ini akan diterangkan beberapa perkara yang bersangkutan
dengan aurat untuk dijadikan renungan dan tatapan bersama.
PERINTAH MENUTUP AURAT
Perintah menutup aurat telah difirmankan oleh allah s.w.t dalam surah al-ahzab ayat 33 yang bermaksud :
"Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu
mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman
dahulu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat, dan taatilah
kamu kepada allah dan rasulnya. Sesungguhnya allah (perintah kamu dengan
semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang
mencemarkan dari kamu wahai "Ahlu Bait", dan hendak membersihkan kamu
sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).
Dari penerangan ayat di atas, jelaslah kepada kita bahawa hukum menutup
aurat adalah wajib sebagaimana wajibnya perintah mengerjakan
sembahyang,berzakat dan perintah-perintah yang lainnya.
Dengan menutup aurat, wanita islam mudah dikenal dan dapat mengelak dari diganggu oleh mereka yang ingin mengambil kesempatan.
Wanita yang menutup aurat akan mudah dikenali.Jika sekiranya mereka
membuka aurat dengan sewenang-wenangnya, maka dengan secara tidak
langsung mereka cuba merangsang lelaki untuk mengganggunya. Maka
berlakulah perkara-perkara sumbang,dengan itu juga akan timbullah
berbagai-bagai fitnah dari masyarakat tentang diri mereka.
Dalam hal ini allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-ahzab ayat 59 yang bermaksud :
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan
perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi
menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian
lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka
dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) allah adalah maha
pengampun lagi maha mengasihani.
ASAS AURAT
Islam telah menggariskan batasan aurat pada lelaki dan wanita.Aurat asas
pada lelaki adalah menutup antara pusat dan lutut. Manakala aurat
wanita pula adalah menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.
Aurat lelaki pada bila-bila masa dan apabila bersama-sama sesiapa pun
adalah sama iaitu antara pusat dan lutut. Tetapi bagi wanita terdapat
perbezaan dalam beberapa keadaan antaranya :
1. Aurat Ketika Sembahyang
Aurat wanita ketika sembahyang adalah menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.
2. Aurat Ketika Sendirian
Aurat wanita ketika mereka bersendirian adalah bahagian anggota pusat
dan lutut. Ini bererti bahagian tubuh yang tidak boleh dilihat antara
pusat dan lutut.
3. Aurat Ketika Bersama Mahram
Pada asasnya aurat seseorang wanita dengan mahramnya adalah antara pusat
dan lutut. Walau pun begitu wanita dituntut agar menutup mana-mana
bahagian tubuh badan yang boleh menaikkan syahwat lelaki walaupun mahram
sendiri.
Perkara ini dilakukan bagi menjaga adab dan tatsusila wanita terutana
dalam menjaga kehormatan agar perkara-perkara sumbang yang tidak
diingini tidak akan berlaku.
Oleh itu, pakaian yang labuh dan menutup tubuh badan dapat menutup
syahwat lelaki. Pakaian yang digalakkan walaupun semasa bersama mahram
adalah pakaian yang lengkap dan labuh.
Syarak telah menggariskan golongan yang dianggap sebagai mahram kepada seseorang wanita iaitu :
1.Suami
2.Ayah,termasuk datuk belah ibu dan bapa
3.Ayah mertua
4.Anak-anak lelaki termasuk cucu sama ada dari anak lelaki atau perempuan
5. Anak-anak suami
Dalam perkara ini islam mengharuskan isteri bergaul dengan anak suami
kerana wanita tersebut telah dianggap dan berperanan sebagai ibu kepada
anak-anak suaminya.
6. Saudara lelaki kandung atau seibu atau sebapa
7. Anak saudara lelaki kerana mereka ini tidak boleh dinikahi selama-lamanya
8. Anak saudara dari saudara perempuan
9. Sesama wanita sama ada kaitan keturunan atau seagama
10. Hamba sahaya
11. Pelayan yang tidak ada nafsu syahwat
12. Anak-anak kecil yang belum mempunyai syahwat terhadap wanita. Walau
pun begitu, bagi kanak-kanak yang telah mempunyai syahwat tetapi belum
baligh, wanita dilarang menampakkan aurat terhadap mereka.
Al-quran dengan jelas menerangkan perkara ini dalam surah An-Nur ayat 31 yang bermaksud :
" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat
pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara
kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh
mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup
belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka,
atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi
saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam,
atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang
telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang
belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka
menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari
perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada allah, wahai
orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya".
Imam Syafie berpendapat perhiasan yang dimaksudkan dalam ayat diatas terbahagi kepada dua makna iaitu:
1. Perhiasan yang bersifat semulajadi seperti muka,pipi,mulut,mata,bibir,hidung,kaki,betis,peha dan lain-lain anggota.
2. Perhiasan seperti pakaian,alat-alat solek,cincin,rantai leher, gelang kaki dan sebagainya.
Oleh itu, umat islam digalakkan mengawal diri agar tidak melanggar
batasan-batasan yang telah digariskan oleh islam terutamanya dalam soal
perhiasan dan berpakaian.
4.Aurat Ketika Di Hadapan Lelaki Bukan Mahram
Kewajipan menutup aurat dihadapan lelaki bukan mahram adalah amat
penting dan perlu dilaksanakan oleh setiap wanita, bagi mengelak berlaku
perkara yang tidak diingini seperti rogol dan sebagainya.
Perkara ini terjadi disebabkan memuncaknya nafsu para lelaki akibat dari
penglihatan terhadap wanita yang memakai pakaian yang tidak senonoh dan
mendedahkan sebahagian tubuh badan mereka.
Wanita yang bersuami pula, dengan terlaksanakan kewajipan ini, akan
dapat membantu suami, yang mana dosa seorang isteri yang membuka aurat
akan ditanggung oleh suami.
Oleh itu, wanita-wanita perlulah memahami batas-batas aurat ketika
berhadapan dengan orang-orang yang tertentu dalam keadaan yang
berbeza-beza.
5. Aurat Ketika Di Hadapan Wanita Kafir
Aurat wanita apabila berhadapan atau bergaul dengan wanita bukan islam
adalah tutup keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan.
Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud : Abdullah
bin Abbas ada menyatakan, Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang
maksudnya : " Tidak halal kaum wanita islam itu dilihat oleh kaum Yahudi
dan Nasrani".
6. Aurat Ketika Bersama Suami
Apabila seorang isteri bersama-sama dengan suaminya di tempat yang
terlindung dari pandangan orang lain, maka islam telah memberi
kelonggaran dengan tiada membataskan aurat pada suaminya.
Ini bererti suami dan isteri tiada sebarang batasan aurat terhadap
mereka berdua. Isteri boleh mendedahkan seluruh anggota badannya bila
berhadapan dengan suaminya.
Mu'awiyah bin Haidah mengatakan : "Aku pernah bertanya : Ya rasulullah ,
bagaimanakah aurat kami, apakah boleh dilihat oleh orang lain?".
Baginda menjawab :"Jagalah auratmu kecuali terhadap isterimu atau hamba
abdi milikmu". Aku bertanya lagi :" Ya rasulullah , bagaimanakah kalau
ramai orang mandi bercampur-baur di satu tempat? " Baginda menjawab :
"Berusahalah seboleh mungkin agar engkau tidak melihat auratmu". Aku
masih bertanya lagi: " Ya rasulullah, bagaimanakah kalau orang mandi
sendirian?" Baginda menjawab : "
Seharuslah ia lebih malu kepada allah
daripada malu kepada orang lain". (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Abu
Daud)
(click dekat gambar untuk gambaran lebih jelas)
PAKAIAN DALAM ISLAM
Dalam membicarakan soal pakaian wanita, islam tidak menetapkan pakaian
tertentu tetapi wanita islam perlu mengikuti garis panduan syarak
seperti berikut:
i. Pakaian itu hendaklah menutup aurat
ii. Pakaian itu hendaklah longgar, tidak sempit atau ketat hingga menampakkan susuk tubuh badan.
Usamah bin Zaid pernah menceritakan bahawa rasulullah s.a.w telah
menerima hadiah sejenis kain Qibtiah yang kurang tebal daripada seorang
yang bernama Dahiyah Al-Albi dan rasulullah s.a.w pula menghadiahkan
kain tersebut kepada beliau (Usamah bin Zaid) , untuk dibuat pakaian
tetapi Usamah memberikan kepada isterinya.
Suatu hari rasulullah s.a.w bertanyakan Usamah : "Kenapa engkau tidak
memakai kain Qibtiah itu?" Usamah menjawab :" Saya telah berikan kepada
isteri saya". Lalu rasulullah s.a.w bersabda kepada Usamah :" Suruhlah
isterimu mengalaskan kain tersebut dengan kain yang lain di bawahnya,
kerana aku bimbang jika kain Qibtiah itu tidak digalas, maka akan
kelihatanlah besar kecil tulang-tulang badan isterimu (bentuk tubuh
badan isterimu)".
iii. Pakaian itu diperbuat daripada kain yang agak tebal, tidak nipis atau jarang yang boleh menampakkan bayangan tubuh badan.
Selain daripada itu, pakaian wanita hendaklah dibuat dari kain yang
tidak terlalu licin dan lembut hingga melekat di tubuh dan membayangkan
kulit pemakainya. Pakaian yang dibuat daripada kain-kain tersebut boleh
mempamerkan rupa bentuk anggota badan wanita yang boleh mengghairahkan
lelaki yang memandangnya.
iv. Pakaian itu tidak berbentuk hiasan yang boleh menarik perhatian orang melihatnya.
0 comments:
Post a Comment